Як мотивувати здобувачів освіти під час дистанційного навчання? Поради практичного психолога

Існує декілька моделей мотивацій здобувачів освіти. Одна з них — модель ARCS. Вона будується на 4 основних елементах: увага, актуальність, впевненість та задоволення. Подивімося, як ми можемо покращити кожну складову, аби підвищити мотивацію здобувачів освіти:

1. Увага. Нашу увагу можна поділити на 2 види: Мимовільна — здивованість, наша реакція на щось неочікуване. Довільна — допитливість, наше бажання виконати складну задачу. Методи привернення уваги:

– Гумор. Зберігаємо увагу здобувачів освіти за допомогою жартів. – Конфлікт. Протиставляємо минулі знання підлітків новим. – Приклади. Пояснюємо матеріал у вигляді історій.

– Активна участь. Залучаємо аудиторію шляхом ігор, дискусій тощо.

2. Актуальність. Ті, хто навчаються, мають відчути, що інформація є корисною для них. Аби підвищити мотивацію учнів, використовуємо мову та приклади, що будуть їм близькими. Корисні стратегії:

– Використання матеріалу. Пояснюємо, як можна використати цю інформацію.

– Доцільність сьогодні. Пояснюємо, чим ця тема актуальна сьогодні.

– Доцільність завтра. Пояснюємо, чому ця тема буде актуальною в майбутньому.

– Зразки. Даємо їм інтерв’ю відомих осіб, які пов’язані з нашою темою.

3. Впевненість Аби досягти кращих результатів, здобувач освіти спершу має відчути, що він може це зробити. Для цього вони мають управляти процесом навчання. Підвищити впевненість можна такими способами:

– Цілі курсу. Пояснюємо учням цілі курсу, аби вони оцінили свою здатність їх досягти.

– Кроки до успіху. Перед кожним заняттям пояснюємо, як воно наблизить їх до цілі.

– Оцінювання. Пояснюємо учням, як вони можуть самостійно перевірити рівень своїх знань. – Зворотний зв’язок. Допомагаємо їм зрозуміти, на якому етапі вони застрягли.

4. Задоволеність. Ті, хто навчаються, мають отримувати задоволення від здобутих знань або від вивчання нових. Це змусить їх повертатися до курсу із задоволенням. Методи підвищення задоволеності:

– Нагороди. Винагороджуємо кожний крок підлітка до успіху.

– Можливості. Пояснюємо, які можливості відкриваються після опанування навички.

– Розмір нагороди. Робимо так, аби винагороди не перевищували складності завдання.

– Зворотний зв’язок. Нагадуємо здобувачам освіти про їх досягнення. Вищий рівень мотивованості підлітка допоможе досягти вищих успіхів не тільки їм, а і нам. Але пасивність тих, хто навчається, не завжди може бути результатом відсутності мотивації.