Падусенко І.М., класний керівник,
Лисенко Т.М., майстер виробничого навчання
Міжрегіонального центру професійної перепідготовки
звільнених у запас військовослужбовців
Обдарованість – це дар, чи натхненна праця над собою?
Генії не падають з неба, вони повинні мати можливість утворитися і розвинутися.
А. Бабель
Обдарованість людини… Що це таке? Можливо це своєрідна іскра Божа, яку треба відшукати в її душі і допомогти не тільки не згаснути, а спалахнути полум’ям. Здібні, талановиті люди в будь-якому суспільстві є його «локомотивом». Саме їхніми інтелектуальними зусиллями забезпечується прогрес суспільства, плодами якого користуються всі. Це – дуже цінна, але досить тендітна частина нашого суспільства. Природні здібності людини можна порівняти з глибокою криницею, у якій на різній глибині лежать різні здібності: одні вище, ближче до поверхні, вони легше виявляються, інші – глибше або зовсім глибоко. Щоб вони виявилися, необхідні як зовнішні сприятливі умови, так і чимало зусиль самої людини.
У навчальній діяльності робота з обдарованими учнями ґрунтується на диференційованому підході, що сприяє розширенню й поглибленню освітнього простору. Талановиті учні – це той ресурс, з якого створюється інтелектуальна еліта. Інтелектуальну еліту будь-якого народу становлять особистості творчі, яскраві, мислячі. Щоб це потенційне національне багатство примножити й зберегти, необхідно вміти відбирати таких учнів, допомагати їм знайти себе й правильно оцінити, підтримувати їхній розвиток, розкрити потенціал їхньої креативності. Креативність – це одна з найголовніших умов розкріпачення свідомості – її вихід за межі наявного чутливого буття, піднесений,узагальнено-почасовий погляд на речі, це крок свідомості за обрій усталеного, у світ свободи і творчості.
Основою розвитку Міжрегіонального Центру є виховання творчої особистості, індивідуальна робота з обдарованими учнями, які вирізняються насамперед високим інтелектом, що є наслідком як природних здібностей, так і сприятливих умов виховання. Організація діяльності учнів у навчальному закладі досить різноманітна. Вся освітня діяльність спрямована на розвиток творчої особистості, її ініціативи з урахуванням потреб і здібностей. Внаслідок саме такої організації діяльності учнів в Центрі виникає можливість зацікавити їх творчістю, спонукати їхнє прагнення щодо набуття необхідних прийомів та засобів, які визначають нестандартність, оригінальність. Педагогічні працівники налаштовані забезпечити кожному учневі можливість всебічно розвинути власні творчі здібності. Головною метою Центру – є забезпечення потреб у творчій самореалізації, здобуття додаткових знань, умінь та навичок за інтересами і вибором.
Виявлення обдарованих і талановитих учнів – це тривалий процес. Наше завдання полягає у тому, щоб створити умови, в яких учень міг би просуватися шляхом власної досконалості, умів мислити самостійно, нестандартно. Для розкриття здібностей, творчого потенціалу в роботі з обдарованими учнями використовуємо найефективніші форми та методи, а саме:
- на уроках — індивідуальна диференційована робота;
- гурткова робота;
- позаурочні заходи в межах предметних тижнів та тижнів з професій;
- участь у конкурсах з професій та творчих конкурсах;
- заходи із запрошенням батьків;
- участь учнів у створенні навчальних проектів;
- участь в олімпіадах різних рівнів.
В них учні мають можливість не тільки реалізувати свої здібності, але й виявити творчі навички. Така робота сприяє підвищенню мотивації обдарованих учнів до співробітництва з педагогами й копіткій роботі із самовдосконалення.
Учні групи 33 кух. офіц., керівниками якої ми є, – активні учасники цих заходів. Підготовка до них розпочинається з перших днів і триває протягом усього навчального року.
У навчальній групі кожна дитина по-своєму обдарована, вони складають сильну конкурентоздатну команду як в навчанні, так і в творчості. Проте серед учнів групи особливо виділяється Таран Юлія. Ця тендітна маленька дівчинка дуже здібна, вихована, впевнено йде до своєї мети, має високі навчальні здібності, високий ступінь пізнавальної активності. До навчальної діяльності ставиться сумлінно та з ініціативою. Володіє широким кругозором, гарною пам’яттю, логікою. Виражений інтерес має до спецпредметів та суспільних дисциплін.
Учениця розвивається і має досягнення в різних областях науки, щорічно бере активну участь в олімпіадах і конкурсах різного рівня. Постійно бере участь у Всеукраїнському конкурсі з англійської мови «Гринвіч», за результатами отримала Золотий та Бронзовий сертифікати, та Всеукраїнському конкурсі з біології «Колосок», де отримала Срібний сертифікат. Неодноразово ставала призером і переможцем олімпіад серед учнів Центру з охорони праці.
Любов до професії кухаря Юлії прищепила її мама, яка також навчалася у Міжрегіональному центрі. Учениця зацікавлено оволодіває обраною професією, отримує від наставників найголовніше – усвідомлення необхідності постійно вчитися, вдосконалювати свої навички та уміння, щоб іти в ногу з виробничим прогресом і бути завжди затребуваною на ринку праці. Конкурси фахової майстерності з професій «Кухар» та «Офіціант», які розвивають творчі здібності, креативність та винахідливість, для Юлії не проходять осторонь, вона є активною їх учасницею. Підтвердженням цього є отримані нею призові місця.
Влітку, під час проходження виробничої практики на базі відпочинку «Стрілкове» в Херсонській області, Юлія зарекомендувала себе як професіонал своєї справи. Керівники практики говорили, що їй завжди можна доручити будь-яку справу і вона впорається стовідсотково.
Юлія має лідерські здібності, бере участь в самоврядуванні групи та Центру, виконує обов’язки старости. має багато друзів, завоювала авторитет серед одногрупників як людина ініціативна, креативна, відповідальна, цілеспрямована, що не боїться висловлювати свою думку. А ще Юлія гарно малює та бере активну участь у художній самодіяльності. Вона яскрава, неповторна особистість зі своїм тендітним внутрішнім світом.
Отже, щоб сприяти розвитку обдарованих учнів, освітній процес має бути насиченим такою творчою діяльністю, яка б забезпечувала повне задоволення їхніх потреб, надавала їм максимальну свободу для творчого просування, пробуджувала прагнення досягти успіху. Адже переживання успіху викликає позитивне ставлення до творчої діяльності, сприяє набуттю певного життєвого досвіду, навичок самостійної діяльності і поведінки, більш чіткого усвідомлення навчальної мети та завдань щодо її втілення. Унаслідок цього в молоді формується свідоме прагнення до самоосвіти, самовдосконалення, самоаналізу, набуття відповідних умінь і навичок щодо творчого розв’язання проблем, тобто поступово здійснюється становлення тих властивостей і якостей, які є складовими обдарованості особистості.