Батьківські збори мають відповідати таким педагогічним вимогам:
- сприяти формуванню згуртованого батьківського колективу, вихованню соціально-правової відповідальності батьків за виховання підлітків;
- збори повинні проводитися систематично, забезпечувати наступність у розв’язанні виховних завдань;
- сприяти забезпеченню єдності виховних впливів педколиктивів центру і родини на вихованців;
- сприяти підвищенню авторитетупедагогів, центру в цілому;
- показувати батькам успіхи їх дітей у навчанні та вихованні як результат спільної діяльності педагогів та батьків.
Мета проведення батьківських зборів:
- повідомлення інформації, необхідної для роботи з учнівською молоддю;
- інформування, інструктаж батьків про зміни або введення нових організаційних моментів у режим функціонування навчального закладу;
- знайомство батьків з аналітичними матеріалами;
- консультування батьків з питань навчання та виховання учнів;
- обговорення надзвичайних випадків, складних або конфліктних ситуацій;
- прийняття рішень, які вимагають обліку думок батьків із різноманітних питань учнівського життя;
- творчий звіт педагогічного і учнівського колективів перед батьками.
Рекомендації щодо проведення батьківських зборів у навчальній групі:
- батьківські збори повинні нести педагогічні знання батькам, а не констатувати помилки та невдачі учнів;
- тема зборів повинна враховувати вікові особливості учнів;
- збори повинні мати як теоретичний так і практичний характер – аналіз ситуацій, тренінги, дискусії тощо;тому необхідно запршувати в групу практичного психолога.
- збори не повинні займатись обговоренням та осудом особистості учнів;
- якщо батьківські збори проводяться за участю батьків і учнів, то в них беруть активну участь органи учнівського самоврядування;
- навіть у невстигаючих і недисциплінованих учнів потрібно відзначати успіхи, поважати особистість підлітка;
- надсилайте батькам запрошення і звертайтеся персонально до кожного;
- дбайливо ставтесь до особистого часу батьків.
Правила проведення зборів:
- Потрібно всебічно продумати і підготувати до зборів необхідну інформацію і документи.
- Кожні збори повинні мати свій “сценарій”, програму, рекомендації, поради, настанови.
- Головним методом проведення зборів є діалог.
- Батьків запрошують на збори і повідомляють про порядок денний не пізніше, ніж за тиждень до проведення зборів.
- 5. Викладачі повинні бути присутні на зборах за запрошенням класного керівника та майстра виробничого навчання.
- 6. Потрібно чітко сформулювати мету та визначити форму проведення зборів.
- 7. Класні керівники, майстри виробничого навчання інформують заступника, директора про підсумки батьківських зборів, про питання, проблеми, які були підняті батьками на зборах, наступного дня після їх проведення.
Принципи проведення батьківських зборів:
- Батьківські збори не просто форма зв’язку сім’ї і педколиктиву центру – це місце одержання важливої педагогічної інформації, трибуна пропаганди кращого досвіду роботи та стосунків із дітьми.
- Батьки на зборах повинні відчути повагу до себе, бути впевненими в тому, що безтактних розмов не буде.
- Унавчального закладу і сім’ї одні проблеми та турботи – це виховання учнів і турбота про них.
Завдання зустрічі батьків і педагогів – шукати шляхи їх розв’язання.
- Нічого, крім розчарування, не викликають у батьків збори, де їм доповідають, які в них погані діти, і не радять, як їм допомогти.
Результативними є ті збори, де виникає розуміння, коли на запитання даються відповіді, ведеться дискусія.
Що варто робити для проведення ефективного спілкування з батьками:
- Перед початком зборів краще залишити за дверима поганий настрій.
- Необхідно зняти власну напругу й тривогу перед зустріччю з батьками.
- Відведіть на проведення батьківських зборів не більше 1 години.
- Найприємніший звук для людини – її ім’я. Покладіть перед собою список з іменами та по батькові батьків.
- Перед початком батьківських зборів оголосіть питання, які плануєте обговорити.
- Не забудьте “золоте правило” педагогічного аналізу: починати з позитивного, потім говорити про негативне, завершувати розмову пропозиціями на майбутнє.
- Попередьте батьків, що не вся інформація може стати надбанням учнів. Дотримуйтесь конфіденційності.
- Організовуйте збори так, щоби батьки могли їх відвідати.
- Подякуйте всім, хто знайшов час прийти (особливо татусів).
- Дайте зрозуміти батькам, що ви добре розумієте, як важко підлітку вчитися.
- В особистій бесіді оцінюйте успіхи учнів щодо їх потенційних можливостей.
- Доведіть до батьків думку, що “поганий учень” не означає “погана людина”.
- Батьки повинні піти зі зборів з відчуттям, що вони можуть допомогти своїй дитині.
- Батьківські збори – як військовий парад. Кожного разу вимагається по-новому демонструвати свої можливості. Краще, щоб наочно. А головне батьківське питання завжди те саме: що відбувається з моєю дитиною в навчальному закладі?
- Дякуйте батькам за все підряд. Багато разів за одне й теж саме. Обов’язково у присутності всіх. Дякуйте учням за їх надзвичайних батьків. Дякуйте бабусям і дідусям за те, що зустрічають дітей з навчального закладу, допомагають організовувати заходи у навчальному закладі. Окремо дякуйте татам – за виняткову увагу до потреб навчального закладу, за найменший крок назустріч дитині й викладачам. Звичайно, вияв вдячності може бути будь-яким, але особливо запам’ятовуються листи з подякою.
Основне наше завдання – розірвати ганебне коло протистояння з батьками з приводу прав і обов’язків у вихованні і навчанні дітей, переконати батьків у своєму щирому бажанні розділити цю відповідальність порівну.
Батьки не повинні боятися навчального закладу, не повинні почуватися в ньому гостями, яких запрошують тільки на великі свята, або підсобними робітниками для миття вікон чи фарбування столів, або безрозмірними гаманцями, з яких треба “витрушувати” необхідну суму в разі потреби.
Ніколи не “викликайте” батьків до навчального закладу. Завжди запрошуйте їх поговорити, і неодмінно – наперед. Не практикуйте ситуації: “Щоб завтра батьки були на зборах!”. Адже розмова під гарячу руку призводить до протилежного результату. До того часу, поки зустріч класного керівника, майстра виробничого навчання і батьків буде для учня покаранням, розраховувати на повноцінну співпрацю – передчасно.
Вивчайте батьків (та інших членів сім’ї) за їх інтересами, сферою професійної діяльності, методами виховання, але не як маму Світлани чи тата Максима, а просто як досвідчених дорослих людей, з якими вам доводиться вирішувати спільні проблеми. Можливо, ви зустрінетеся з дивовижними людьми, і вони стануть відомими завдяки вашій щирій зацікавленості.
Учіться у батьків, адже педагогічний працівник – це не обов’язково та людина, яка знає і вміє більше, а та, яка знає і вміє інше.
На сьогодні батьківські збори – найпоширеніша форма взаємодії класного керівника, майстра виробничого навчання, вихователя гуртожитку та родини учня. Але проводити збори
потрібно, використовуючи різні форми та методи. І, обов’язково, щоб кількість батьків, присутніх на зборах, не була єдиним показником їх активності, довіри до навчального закладу, готовності взяти участь в житті групи. Але й тут дотримання простих правил може суттєво стимулювати процес залучення батьків до навчального закладу.
Ніколи не дорікайте батькам, які не відвідують батьківські збори, адже це не сприяє їх бажанню зустрічатися з вами частіше. Завжди щиро, без іронії, радійте їх появі у вашому навчальному закладі.
Обов’язково звертайтесь до батьків по імені та по батькові, а не кажіть: “Мама Михайла”. Інакше може скластися враження, що батьки мають значення для вас тільки в такій ролі.
Привселюдно, на зборах, намагайтеся говорити про загальні проблеми, а не про проблеми конкретної дитини. А хвалити – персонально і обов’язково всіх. Знайдіть кілька теплих слів для кожного учня. Учні змінюються, дорослішають, освоюють новий простір, і, як правило, набагато успішніше, ніж ми собі уявляємо на перший погляд.
Ви досягнете особливого ефекту, якщо вдасться проаналізувати, чого саме досягли учні з часу вашої останньої зустрічі з батьками, а що їм не вдалося, залишилося недосяжним. Вияв проблеми має бути конструктивним: ось проблема; заради її вирішення було б непогано зробити це і це; я постараюся зі свого боку, а ви спробуйте зі свого…
Якщо батькам пропонується реальна і конкретна модель застосування батьківських ресурсів, то віддача завжди збільшується. Крок за кроком цілеспрямовані дії сприяють позитивним результатам. Зростає зацікавленість батьків. Вони починають звертатися до вас за порадами, а ви отримуєте можливість відслідковувати розвиток учня у сім’ї.
Намагайтеся не критикувати дії колег, дотримуйтеся професійної етики, навіть якщо у вас інша думка з цього приводу.
У разі необхідності, просіть батьків про надання допомоги, докладно пояснюючи, чому саме ви не можете без них обійтися; попросіть висунути інші варіанти розв’язання проблеми і з бажанням їх обговорюйте.
Запрошуючи батьків до навчального закладу, запитайте себе: “Що я хочу отримати в результаті?” Якщо ви хочете зустрітися з мамою чи татом тільки для того, щоб висловити своє обурення, засудити дії дитини чи батьківські методи виховання, то цей шлях неефективний. Спробуйте знайти й запропонувати конструктивне рішення, і це принесе полегшення перш за все вам.
Під час обговорення в присутності учня пам’ятайте: наскільки б вона не була винна, батьки завжди (принаймні на людях) повинні бути адвокатами своїх дітей. Нечесно і несправедливо нападати обом на одного!
Не покладайтеся на чутки. Говоріть тільки про достовірно відомі речі, не заохочуйте наклепи. Намагайтеся не використовувати загальні фрази: “Погано себе поводить”, “Не хоче вчитися” тощо. Висловлюйтеся чітко: “Не виконав два домашніх завдання з креслення”, “Відмовився відповідати на уроці хімії”, “Пропустив заняття з виробничого навчання” тощо. У такому випадку батькам буде легше проконтролювати подальшу навчальну діяльність підлітка.
Пропонуючи різноманітні способи вирішення проблеми, не провокуйте батьків на насилля після так званого “розбору”. Цим ви лише настроїте учня проти себе, і, як
результат, учні будуть уникати повідомляти батькам про проведення наступних батьківських зборів.
Завершуючи зустріч, запитайте себе, чи виправдалися ваші очікування щодо неї? З якими почуттями батьки йдуть додому? Як подивиться на мене учень завтра?
Правила поведінки класного керівника на батьківських зборах:
- Поважайте роль батьків. Заохочуйте їх участь у житті групи.
- За допомогою мови, інтонації, жестів й інших засобів дайте батькам відчути вашу повагу й увагу до них. Виражайте своє задоволення.
- Постарайтеся зрозуміти батьків; правильно визначити проблеми, що їх найбільше хвилюють.
- Переконайте їх у тому, що у навчального закладу й родини одні проблеми, одні завдання, одні діти.
- Розмовляти з батьками треба спокійно й доброзичливо. Важливо, щоб батьки всіх
учнів – і з функціонально-спроможних сімей, і дітей з групи ризику – пішли зі зборів з вірою у свою дитину.
- Результатом вашої спільної роботи на батьківських зборах повинна стати впевненість батьків у тому, що у вихованні дітей вони завжди можуть розраховувати на вашу підтримку й допомогу, майстра виробничого навчання, вихователя, інших педагогічних працівників.
- Застосовуйте різні види, форми та стратегії для залучення батьків – будьте творчими та гнучкими, терплячими. Намагайтеся залучити всю сім’ю.
- 8. Зосередьте увагу на сильних сторонах сім’ї й учня, дайте позитивні відгуки. Підтримуйте контакти. Проводьте спільні з батьками культурні заходи.
Корисні поради починаючому класному керівнику.
Як зробити батьківські збори цікавими і продуктивними:
- 1. Визначте одну найбільш важливу проблему, що стосується учнів вашої групи, і на її основі визначте тему зборів, бесіди на зборах (або лекції). Розмову щодо її обговорення побудуйте з батьками.
- Визначте для себе: чи є у вас можливість самостійно та якісно висвітлити питання чи потрібно запросити спеціаліста.
- 3. Підготуйте батьків, якщо плануєте їх виступи.
- 4. Продумайте виклад матеріалу, щоб він був переконливим і батьки його запам’ятали.
- 5. Підготуйте приміщення.
- 6. Підготуйте анкети, тести.
- 7. Підготуйте виставки: зошитів, пам’яток, виробів, стінгазету презентацію, фотомонтаж тощо.
- 8. Роздайте запрошення.
- 9. Особливу увагу зверніть на розміщення батьків у аудиторії. Наприклад, можна розставити столи й стільці по колу, щоб усі учасники батьківських зборів добре бачили й чули один одного.
10 .Бережіть час людей, запрошених на збори. З цією метою встановіть регламент і суворо стежте за його дотриманням.
- 11. Зробіть спілкування на зборах невимушеним і відвертим – може допомогти чашка чаю.
- 1 Під час обговорення проблемних питань опирайтеся на педагогічний досвід і найбільш життєвий авторитетних батьків, на думку членів батьківського комітету групи.
- 13. Прагніть до того, щоб на зборах були прийняті конкретні рішення.
Осмислення підсумків батьківських зборів.
Підведення підсумків зборів починається на самих зборах:
– необхідно зробити висновки;
– сформулювати необхідні рішення, дати інформацію про підготовку до наступного зібрання.
Важливо з’ясувати і ставлення батьків до проведених зборів: необхідно заздалегідь підготувати необхідні анкети із запитаннями для фіксації оцінки зборів та побажань. Все це згодом стане предметом роздумів для класного керівника.
Предметом аналізу та роздумів для класного керівника повинні стати:
– явка батьків, причини їх відсутності;
– персональний склад батьків, які залишилися на особисту бесіду;
– запитання батьків в ході зборів, їх участь у обговоренні питань.
Інформація про підсумки батьківських зборів повинна бути доведена до адміністрації навчального закладу і колег-педагогів та розміщена на сайті навчального закладу.