РЕКОМЕНДАЦІЇ ВИКЛАДАЧУ ЩОДО ДОСЯГНЕННЯ ДИСЦИПЛІНИ НА УРОЦІ

  1. Намагайтеся тримати свої емоції в стані спокою, зміцнюючи нерви для того, щоб витримати очікувані ексцеси. Звертайте увагу і реагуйте на будь-які вияви позитивної поведінки учнів, які б незначні вони не були. Хто шукає гарне, той обов’язково його знаходить.
  2. Уникайте безупинного негативного реагування. Намагайтеся рідше говорити «ні», «припини», «не можна».
  3. Відрізняйте форми поведінки, які вам не подобаються, від вияву особистих якостей учня.
  4. Намагайтеся розшифровувати сигнали, що попереджають про можливість вибуху в поведінці учнів. Спокійно втручайтеся в ситуацію.
  5. Відповідайте рішуче і впевнено, коли учні відкрито кидають виклик непокори.
  6. Учням потрібен викладач, а не партнер по грі. Будьте завжди товариські, але не забувайте, що фамільярність виховує неповагу. Ви можете цілком успішно взаємодіяти з учнями, не перетворюючись на одного з них.
  7. Завжди наполягайте на повазі до дорослого. Учні повинні звертатися до вас чемно.
  8. Не йдіть на поступки й компроміси, поступаючись своїми нормами, щоб бути популярним і авторитетним.
  9. Намагайтеся, щоб у вас був добрий зв’язок з учнями, так щоб вони могли знати, коли вони відповідають вашим очікуванням, а коли ні, поясніть, що ви очікуєте від учнів і наскільки вони відповідають цьому. Робіть це тоді, коли все йде добре, оскільки в такому випадку усе сприймається саме собою. Зворотний зв’язок сприяє встановленню гарної поведінки.
  10. Не реагуйте на все занадто бурхливо, щоб незначна подія не перейшла у велике протистояння. Уникайте протистояння на очах в інших учнів. Немає більш неефективного методу впливу на людину, причому в будь-якому віці, ніж гнів і роздратування.
  11. Робіть серйозні кроки, якщо учень продовжує погано поводитися і відмовляється визнавати дисципліну. Визначте можливу причину такої поведінки, емоційні конфлікти, розлад уваги, проблеми в навчанні.
  12. Будьте прикладом самодисципліни. Гарної поведінки учнів в більшості випадків не вчаться, а переймають її.
  13. Будьте зібрані. Нехай усе має своє місце. Нехай усі матеріали будуть у вас напохваті. Від одного виду діяльності до іншого переходьте поступово. Підтримуйте чистоту і порядок.
  14. Готуйтеся до уроку заздалегідь, так, щоб учні були досить завантажені протягом усього часу занять. Нехай у вас завжди будуть альтернативні плани й матеріали. Плануйте вашу роботу і дотримуйтесь розробленого плану. Будьте досить гнучкими, щоб, якщо вам не вдається зробити усе, що ви спланували, ви не відчували пригніченість.
  15. Поводьтесь так, щоб було видно, що ви – керівник. Виявляйте рішучість. Будьте господарем ситуації. Умійте направляти. Ви є викладач, і учні очікують, щоб ними керували. Вони швидко розпізнають нерішучість, дезорганізаційність. Відсутність гарної підготовки і чітких розпоряджень є стимулом до поганої поведінки.
  16. Створюйте умови, щоб навіть найбільш «важкі» учні отримали можливість відчути себе лідерами. Це позитивно впливає на позицію учнів і на їхню поведінку.
  17. Моделюйте з учнями, як долати кризові ситуації, розчарування, гнів. Завжди будьте добрим прикладом як у слові, так і в справі, особливо коли не все добре вдається.
  18. До учнів завжди виявляйте ввічливість і повагу, зберігаючи приємний голос, використовуючи ввічливі слова.
  19. Будьте послідовні. Ніщо так не бентежить учня, як мінливість у настрої і діях викладача. Це викликає в учнів негайне бажання випробовувати межі дозволеного, що спричиняє до конфлікту в групі.
  20. Не дратуйте учнів. Причиною роздратування є незнання того, що від них очікують, непослідовні дії викладача, несправедливе поводження з учнями, неможливість висловити власну думку, догодити.
  21. Стримуйте свій гнів. Якщо ви відчуваєте, що у вас виникає роздратування, усіма силами прагніть не дати вашим почуттям вийти з-під контролю і розслабтеся, нехай рухи стануть ненапруженими, жести – повільними і голос – тихим.
  22. Робіть виклад матеріалу яскравим, захоплюйте учнів за допомогою різноманітних методів, наочності й змістовності. Не звикайте до рутини. Будьте обережні, щоб, спонукуючи, не перезбудити учнів. Велике розмаїття на одному уроці не приносить користі, оскільки не дозволяє вам належним чином зосередитися на одній темі.
  23. Пам’ятайте, що різні учні вимагають різних методів навчання через властиві їм можливості й особливості.
  24. Надайте учням достатню можливість вибору середовища різних завдань і видів діяльності. Учні найкраще виконуватимуть те, що їх особисто цікавить і більше відповідає здібностям.
  25. Направляйте мислення учнів на вищі рівні. Вимагайте, щоб учні не просто запам’ятовували й ідентифікували інформацію, але вміли аналізувати, давати оцінку і застосовувати вивчений матеріал на практиці.